Konkurs Filmów 3D na CAMERIMAGE
 

Jedną z atrakcji 23.  edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE będzie konkurs Filmów 3D.

Konkurs został zorganizowany przy współudziale Advanced Imaging Society, międzynarodowego stowarzyszenia, posiadającego ponad 1.800 aktywnych zawodowo członków w przeszło 20 krajach na całym świecie, które zostało powołane na potrzeby rozwoju i promocji stereoskopowego 3D oraz technologii 4K.

Warto zwrócić uwagę, że za zdjęcie do dwóch prezentowanych filmów odpowiadał Dariusz Wolski.

Everest

reż. Baltasar Kormákur. Zdjęcia: Salvatore Totino

Jeszcze na początku lat 90. do zdobycia Mount Everest, najwyższego szczytu Ziemi, predysponowani byli jedynie nieliczni. Dzięki takim firmom jak Adventure Consultants Roba Halla oraz Mountain Madness Scotta Fischera potężna i nieprzejednana góra stała się marzeniem do spełnienia dla każdego, kto był w stanie za nie zapłacić i miał adekwatne doświadczenie. W 1996 roku, gdy na Mount Everest zaczęło wchodzić jednocześnie kilka różnych ekspedycji, w tym grupy prowadzone przez Halla i Fischera, doszło do jednej z największych tragedii w historii Himalajów. Nakręcony w spektakularnym 3D, oparty na prawdziwych wydarzeniach Everest zabiera widza w sam środek tych dramatycznych wydarzeń, pozwalając zachwycić się ujęciami pierwotnej potęgi natury, ale także poczuć na skórze mroźny i porywisty wiatr, doświadczyć gwałtownego ataku burzy śnieżnej oraz zrozumieć dylematy moralne ludzi postawionych w jednej z najbardziej ekstremalnych sytuacji znanych człowiekowi.

Every Thing Will Be Fine

reż. Wim Wenders. Zdjęcia: Benoît Debie

Every Thing Will Be Fine to rozgrywająca się na przestrzeni dwunastu lat opowieść o winie, odkupieniu oraz przebaczeniu, pozbawiona łatwo definiowalnych sprawców i ofiar. Jej bohaterami są za to ludzie piękni w swoich słabościach, zagubieni w próbach zrozumienia własnego losu, próbujący bezskutecznie naprawiać wyrządzone krzywdy. Film opowiada historię pisarza Tomasa, który w pewien zimowy poranek uczestniczył w tragicznym wypadku drogowym. Zginęło małe dziecko, choć ani Tomas, ani matka chłopaka, ani jego brat nie mogli na to nic poradzić. Targany mimo to wyrzutami sumienia, pisarz z każdym kolejnym rokiem popada w coraz większą stagnację i emocjonalną wegetację, podświadomie sabotując wszystkie związki z kochającym go kobietami. Nie tylko on odczuwa przemożną pustkę, rodzina zmarłego także nie potrafi otrząsnąć się z dawnej tragedii. Humanistyczny dramat, w którym 3D zostało umiejętnie wpisane w tkankę filmowej rzeczywistości, pozwalając widzom lepiej zrozumieć każdą z postaci.

Love

reż. Gaspar Noé. Zdjęcia: Benoît Debie

Młody mężczyzna imieniem Murphy budzi się u boku swej żony i dwuletniego dziecka, ale pewna wiadomość głosowa wybija go ze spokojnego rytmu codzienności. Nagrała ją matka jego dawnej miłości, Electry, zaniepokojona długim brakiem kontaktu z córką. Kilka prostych zdań przywołuje w umyśle bohatera falę słodko-gorzkich wspomnień na zawsze utraconej przeszłości pełnej erotycznych eksploracji, pięknych obietnic oraz ekscytującego życia na granicy przesytu. Murphy przypomina sobie wszystkie dobre i złe chwile jego dwuletniego związku z Electrą, rozpoczynając ryzykowną podróż w głąb samego siebie, która może zachwiać teraźniejszością i przyszłością bliskich mu osób. Korzystając z dobrodziejstw i nieodkrytych jeszcze obszarów technologii 3D, twórcy Love nakręcili film rozpięty między klasyczną historią przeklętej miłości, a niemalże namacalną fizycznością ekranowych doznań. Film, który prowokuje zmysły i wyobraźnię oraz wytycza zupełnie nowe granice kinowego doświadczenia.

Marsjanin

reż. Ridley Scott. Zdjęcia: Dariusz Wolski

Mark Watney jest na Marsie. Wokół niego rozciągają się bezbrzeżne pustynie, nieosiągalne płaskowyże i rdzawe góry oświetlane przez nieco inne niż zazwyczaj Słońce. Mężczyzna nie może się jednak uważać za szczęśliwca, który wygrał los na loterii. Mark Watney jest na Marsie sam. W wyniku niespodziewanej katastrofy naturalnej jego ekipa musiała się ewakuować z Czerwonej Planety, a on został uznany za zmarłego. Astronauta musi więc nie tylko wypracować metodę na uświadomienie Ziemianom, iż mylą się co do oceny jego stanu zdrowia, ale także znaleźć sposób na przeżycie w sytuacji, w której nigdy wcześniej nie znalazł się żaden człowiek. Ratunek, jeśli kiedykolwiek nadejdzie, jest odległy o kilkaset dni głodowania oraz samotności. Na szczęście Mark jest diabelnie dobrym botanikiem i ma sporą wyobraźnię. Wykorzystując przestrzenność i głębię obrazu w technologii 3D, twórcy Marsjanina zabierają widza w kosmiczną podróż do rzeczywistości wykraczającej poza ludzkie poznanie.

Piotruś. Wyprawa do Nibylandii

reż. Joe Wright. Zdjęcia: John Mathieson, Seamus McGarvey

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, w jaki sposób Piotruś Pan stał się Piotrusiem Panem i czy zawsze potrafił latać? Kiedy i w jakich okolicznościach spotkał po raz pierwszy Kapitana Haka i czy od początku pałali do siebie niechęcią? Kim byli wcześniej Zagubieni Chłopcy? Pełen scenograficznego oraz kostiumowego przepychu oraz nakręcony w widowiskowym 3D Piotruś. Wyprawa do Nibylandii odpowiada na wszystkie te pytania, zabierając widza w niezapomnianą przygodę na pograniczu dwóch światów – ludzkiego i magicznego. Mały Piotruś wychował się w sierocińcu, nigdy nie poznając swoich rodziców. Na skutek pewnych wydarzeń trafia do istniejącej poza czasem i przestrzenią krainy zwanej Nibylandią, dostając się jednocześnie do niewoli okrutnego pirata Czarnobrodego. Tam poznaje młodego Jamesa Haka. Razem wyruszają w ekscytującą podróż, która pozwoli Piotrusiowi poznać Dzwoneczka, Tygrysią Lilię oraz wiele innych magiczne postaci, z którymi na zawsze zwiąże swój los.

The Walk. Sięgając chmur

reż. Robert Zemeckis. Zdjęcia: Dariusz Wolski

Koniec lat 60. XX wieku. Młody i ambitny Philippe Petit, utalentowany linoskoczek zafascynowany przekraczaniem wszelkich granic, wybiera się do dentysty z bólem zęba. Siedząc w poczekalni, zauważa w gazecie zdjęcie budowanych właśnie w Nowym Jorku bliźniaczych wież World Trade Center. Wyrywa kartkę i wybiega, w efekcie czego przez kolejny tydzień męczy go chory ząb, ale zyskuje życiowe marzenie – aby rozpiąć stalową linę między wieżami i przejść po niej bez żadnych zabezpieczeń. The Walk. Sięgając chmur to artystyczna interpretacja wydarzeń (lata prób, miesiące przygotowań, znajdywanie kolejnych wystarczająco szalonych pomocników), które doprowadziły linoskoczka do tego brawurowego i bezprecedensowego w historii świata wyczynu. Historia opowiedziana z pierwszoosobowej perspektywy głównego bohatera i wzbogacona o imponująco przestrzenny efekt 3D, który zbliża publiczność maksymalnie do fizycznego doświadczenia Petita'a, a wielu widzów przyprawi o mocne zawroty głowy.

Wolf Totem

reż. Jean-Jacques Annaud. Zdjęcia: Jean-Marie Dreujou

W latach 60. XX wieku młody student z Pekinu zostaje wysłany na bezkresne stepy Mongolii Wewnętrznej, aby nieść kaganek oświaty pewnemu koczowniczemu plemieniu pasterzy. Na miejscu odkrywa jednak fascynujący świat, którego istnienia nawet nie podejrzewał, a to, co wydawało się żmudnym i bezsensownym zadaniem, zamienia się w iście życiową przygodę. Student jest urzeczony metodami oraz tradycjami swoich uczniów, którzy przewyższają go pod każdym względem życiową mądrością. Odnajduje wśród nich własną tożsamość i życiowy cel. Zaintrygowany niemalże mistyczną więzią pomiędzy pasterzami a wilkami, chłopak przygarnia wilcze szczenię i zaczyna je wychowywać. Dowiaduje się jednak, że lokalne władze zamierzają urządzić tym królewskim zwierzętom pogrom. Wolf Totem to nakręcona w podkreślającej surowe piękno mongolskich stepów technologii 3D, porywająca opowieść o zapomnianym przez współczesność świecie, w którym człowiek żyje w zgodzie z naturą i jej odwiecznym prawami.

Zhongkui: Snow Girl and the Dark Crystal

reż. Tianyu Zhao, Peter Pau. Zdjęcia: Peter Pau

W rzeczywistości, w której bogowie, demony i ludzie są zmuszeni koegzystować ze sobą w ramach wymuszonego przymierza, dochodzi do szeregu wydarzeń, które mogą na zawsze odmienić równowagę sił i pogrążyć cały świat w chaosie. Epicentrum nadchodzącej wojny ma miejsce w chińskim mieście Hu, położonym na Jedwabnym Szlaku, niemalże na granicy z terytorium demonów, a w efekcie często najeżdżanym przez piekielne siły. Śmiałkowie z wszystkich trzech krain wyruszają na poszukiwania tajemniczego mrocznego kryształu, który może przeważyć szalę zwycięstwa. Cel uświęca środki, a reguły gry wyznaczać będą zwycięzcy. Czy dobro będzie w stanie jeszcze raz zatryumfować nad siłami ciemności? Zhong Kui: Snow Girl and the Dark Crystal to przygodowe kino akcji zrealizowane przy użyciu wybornych efektów komputerowych oraz technologii 3D, oparte na bogactwie chińskiej mitologii. Film wciąga widza w świat archetypicznych bohaterów i złoczyńców oraz efektownych potyczek dobra i zła.

Źródło: CAMERIMAGE

 

Katagoria: Camerimage 2015
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 1948  razy.