Konkurs Filmów Krótkometrażowych na Cammerimage 2015
 

Podczas 23. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE Jury Konkursu Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych „Obraz świata – świat w obrazach” będzie oceniać 15 filmów zakwalifikowanych do konkursu.

 

Lista filmów w kolejności alfabetycznej

10

reż. Marta Jurkiewicz. Zdjęcia: Ben Geraerts

Czy bogatsi w wiedzę o tym, czego moglibyśmy doświadczyć w przyszłości, moglibyśmy ją wykorzystać? Czy rady osób bardziej doświadczonych służyłyby nam jako wskazówki? Marta Jurkiewicz daje szansę przekonania się o tym dziewięciu chłopcom i mężczyznom. Każdy z nich słucha nagrania nieznajomego starszego o dziesięć lat. Dokumentalny eksperyment młodej reżyser to refleksja nad ulotnością czasu i szans, które daje nam życie.

Biała śmierć

reż. Roberto Collío. Zdjęcia: Matías Illanes

Biała śmierć to impresjonistyczny obraz świata naznaczonego tragedią. Nierealna wędrówka pośród szczątków opowieści, której bohaterowie – czterdziestu czterech młodych szeregowców i jeden sierżant spotkało się ze śmiercią w górzystym regionie Antuco.

Conversation, The

reż. Anastasia Novikova. Zdjęcia: Pavel Skvortsov

Walentin Stiepanowicz spędza większość czasu przy oknie ze słuchawką w ręku. Tęskni za żoną, Klaudią. Raz po raz próbuje się do niej dodzwonić – telefon staje się dla niego jedynym źródłem łączności ze światem zewnętrznym.
Bohater filmu wiedzie życie samotnika. Mieszka bez ogrzewania, elektryczności, bieżącej wody. Mimo to jest w stanie odnaleźć sens i radość w oczekiwaniu na ukochaną.
Film w najdrobniejszych szczegółach przedstawia życie bohatera. Mozaika obrazów, przedstawiających fragmenty jego świata, stanowi kontemplację natury ludzkiej duszy.

Hotel 22

reż. Elizabeth Lo. Zdjęcia: Elizabeth Lo

Każdej nocy w Dolinie Krzemowej autobus komunikacji publicznej zamienia się w nieformalne schronisko dla bezdomnych. Hotel 22 ukazuje dramatyczne wydarzenia jednej nocy na trasie linii 22.

I'll Fly Higher

reż. Isabel Lamberti. Zdjęcia: Jeroen Kiers

Dwaj młodzi bracia wędrują bez celu po ogromnym, pustym świecie. Tętniące życiem zaledwie kilka metrów dalej społeczeństwo nie mogłoby się wydawać bardziej odległe. Próbują uciec od rzeczywistości, ale jak znaleźć odniesienie do niezaprzeczalnie istniejącego świata, kiedy nie jest się jego częścią?

Kontrapunkt

reż. Andrzej Papuziński. Zdjęcia: Stanisław Śliskowski

Bohaterem filmu Papuzińskiego jest Michał Batory, urodzony w Łodzi i wykształcony w łódzkiej PWSSP, od lat 80. pracujący we Francji. W dziedzinie plakatu artystycznego osiągnął status znanego i cenionego twórcy. Projektuje plakaty do spektakli teatralnych i baletowych, filmów, wystaw, wydarzeń muzycznych. Wiosną 2011 roku Muzeum Sztuk Pięknych w Luwrze zaprezentowało jego wielką wystawę. Michał Batory i jego twórczość w dziedzinie plakatu i projektowania plastycznego jest tematem filmu - kolejnej próby stworzenia filmowego portretu artysty działającego w dziedzinie sztuk wizualnych.

Many Sad Fates of Mr. Toledano, The

reż. Joshua Seftel. Zdjęcia: Naiti Gámez

Fotograf Phil Toledano, uwieczniający swoje życie w formie obrazów, ma obsesję na punkcie własnej śmierci. Pod okiem filmowca Joshuy Seftela stara się przewidzieć i unaocznić wszelkie niepokojące tory, na które może pchnąć go los. Tymczasem pozostające na uboczu żona i córka martwią się, że projekt Phila nie pozwoli mu dostrzec pozytywnych stron przyszłości.

Nothing Left Unsaid

reż. Anne-Marieke Graafmans. Zdjęcia: Simone Galavazi, Joost Van Herwijnen

Osiemnaście lat temu Wim miał zawał mózgu. Od tamtego czasu cierpi na zespół zamknięcia, co oznacza, że nie jest w stanie mówić ani się poruszać. Przez ostatnie lata przebywał w domu pod opieką żony. Trzej synowie, Will, Edwin i Bram, postanawiają odciążyć matkę i zająć się ojcem przez weekend. Po raz pierwszy w życiu czterej mężczyźni są zdani wyłącznie na siebie.

Ojcu

reż. Liliana Komorowska, Diana Skaya. Zdjęcia: Jan Belina-Brzozowski

Fabularyzowany dokument Ojcu jest rekonstrukcją tragicznej historii Adama Bandrowskiego, Kresowianina, widzianej oczyma jego trzyletniej córki Aliny. Utrwalone w pamięci dziecka poetyckie obrazy z życia jej rodziny są gwałtownie przerwane scenami aresztowania, przesłuchania i rozstrzelania jej ojca w czasach stalinowskiego Wielkiego Terroru. Film jest hołdem, złożonym wszystkim ofiarom Mordu w Winnicy.

Plus minus, czyli podróże muchy na Wschód

reż. Bogdan Dziworski. Zdjęcia: Paweł Dyllus

Bogdan Dziworski powraca po dwudziestu pięciu latach artystycznego milczenia osobistą opowieścią, będącą dziennikiem podróży artysty do Gruzji. Plus minus, czyli podróże muchy na Wschód to fantasmagoryczna historia o kulcie Józefa Stalina – postaci, która odegrała szczególną rolę w dzieciństwie Dziworskiego. „Dużo czasu upłynęło, odkąd podjąłem decyzję, że odwiedzę rodzinne strony wodza” – słyszymy zza kadru komentarz bohatera a zarazem autora.

Tale of Love, Madness and Death, A

reż. Mijael Bustos. Zdjęcia: Alvaro Anguita

Mój wuj cierpi na schizofrenię, a babcia jest nieuleczalnie chora. Dziadek, który nie jest w stanie zajmować się obydwojgiem, musi wybrać między żoną a synem.

Time and Place, a Talk with My Mom

reż. Martijn Veldhoen. Zdjęcia: Martijn Veldhoen

Matka filmowca opowiada, jak wyglądało jej życie, odkąd pięćdziesiąt lat temu zamieszkała w zaniedbanym domu nad kanałem w Amsterdamie. Szybka kariera męża, burzliwe rozstanie, samotne wychowywanie czwórki dzieci. Kobieta próbuje sobie przypomnieć jak najwięcej, ale nie chce pokazywać twarzy – widzimy też tylko kilka zdjęć. Jej historia zostaje więc opowiedziana za pośrednictwem obrazów, przy użyciu niekonwencjonalnych technik reprodukcji. W efekcie nie wszystko jest tak „prawdziwe”, jak można by się spodziewać.

W cieniu

reż. Magda Budzyń, Magdalena Szydłowska. Zdjęcia: Magdalena Szydłowska

Impresja dokumentalna o polskim autorze zdjęć filmowych Ryszardzie Lenczewskim.

Wear of Agony, The

reż. Mariano Rentería Garnica. Zdjęcia: Mariano Rentería Garnica

Nowa interpretacja obiegowej prawdy. Kalejdoskop przestrzeni, ludzi i przedmiotów składających się na obraz meksykańskiej klasy robotniczej, w którym marzenia mieszają się z rzeczywistością i nawiązują z nią dialog.

Working to Beat the Devil

reż. Adam Gutch, Chu-Li Shewring. Zdjęcia: Adam Gutch, Chu-Li Shewring

Obrazy dawnych czynów nieprzerwanie przenikają umysł…
Starzejący się naukowiec, zdezorientowany i zagubiony we wspomnieniach, pracuje dzień i noc, by na nowo odkryć tajemnice powstania życia. Stworzenie, walczące o przetrwanie w świecie natury, bezustannie poszukuje swojego stwórcy.
Film zbudowany z materiałów fikcyjnych, archiwalnych i dokumentalnych, przeplata na wpół biograficzne elementy pustelniczego życia naukowca Guya Shewringa i obrazy z wyimaginowanego świata jego przeszłości i przyszłości, w której nauka staje się fikcją. Subtelnie lecz przejmująco ukazuje zdumienie wywołane przez niezwykłe zjawiska przyrody.

Rangę Sekcji Dokumentalnej, obecnej na festiwalu Camerimage od 2008 roku, potwierdza fakt zaszczytnego dołączenia do grona festiwali akredytowanych przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej przyznającej prestiżowe Oscary. Oznacza to, że zdobywcy Złotej Żaby w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych będą kwalifikowani do selekcji Nagród Akademii w kategorii Krótkometrażowy Film Dokumentalny bez wymaganej standardowej dystrybucji kinowej, pod warunkiem, że film spełniać będzie pozostałe wymogi Akademii.

 

Źródło: CAMMERIMAGE

 

Katagoria: Camerimage 2015
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 824  razy.