Mistrzowie, którzy odeszli

Od samego początku swego istnienia Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE składał hołd geniuszom kina, którzy często pozostają w cieniu aktorów, reżyserów czy scenarzystów – autorom zdjęć właśnie.

„Mistrzowie, którzy odeszli” to cykliczna sekcja, która pojawiła się na festiwalowej mapie w 2012 roku. Jej zadaniem jest z jednej strony podkreślanie warsztatu wspaniałych autorów zdjęć filmowych, których nie ma już z nami, z drugiej natomiast wywołanie dyskusji nad możliwościami kina ukazywanymi za pomocą obrazów, które przez lata wyznaczały najwyższe standardy jakości. W chwili rewolucyjnej cyfrowej transformacji, mentalnej i technologicznej, ważne jest, aby nie zapominać o pisanej złotymi zgłoskami historii kina, bez której tejże rewolucji by nie było. Zapraszamy więc wszystkich do oglądania dzieł mistrzów, którzy odeszli, aby zapisać w ten sposób w pamięci wszystkie ich nauki.

W tym roku zaprezentowane zostaną dokonania szwedzkiego autora zdjęć Gunnara Fischera.

 Wybrane filmy:

  • Wakacje z Moniką (1953), reż. Ingmar Bergman
  • Uśmiech nocy (1955), reż. Ingmar Bergman
  • Siódma pieczęć (1957), reż. Ingmar Bergman
  • Tam, gdzie rosną poziomki (1957), reż. Ingmar Bergman
  • Twarz (1958), reż. Ingmar Bergman

 

Gunnar Fisher (1910 – 2011)

Szwedzki autor zdjęć do 61 filmów, Gunnar Fischer (wł. Erling Gunnar Fischer, ur. 18.11.1910 w Ljungby, zm. 11.06.2011 w Sztokholmie w wieku 100 lat), zasłynął jako jeden z dwóch najważniejszych operatorów współpracujących z Ingmarem Bergmanem (drugim był Sven Nykvist).
Fischer uczył się malarstwa w Kopenhadze, ilustrował książki dla dzieci, a zanim wstąpił do Szwedzkiej Królewskiej Akademii Sztuki w Sztokholmie, służył w marynarce. Dzięki aktorce, którą poznał na okręcie, został w 1935 roku asystentem operatora w Filmstaden Studio, należącym wówczas do wytwórni Svensk Filmindustri. Jego mistrzem był tam Julius Jaenzon, sławny operator tzw. szkoły szwedzkiej z czasów kina niemego, autor zdjęć do filmów jej czołowych przedstawicieli – Victora Sjöströma i Mauritza Stillera. Zgodnie z jej duchem nauczył Fischera wzmacniania wyrazu psychologicznego postaci filmowych odpowiednio dobranymi pod względem nastroju obrazami natury.

 

Źródło
 

 

Katagoria: Camerimage 2015
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 757  razy.