Camerimage 2016 – filmy konkursu głównego
 

W Konkursie Głównym, o nagrodę Złotej Żaby, będzie walczyć 13 operatorów.

 

Konkurs Główny istnieje od pierwszej edycji Festiwalu, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja filmów fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii. Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs zwraca uwagę na ogromny wkład autora zdjęć w dzieło filmowe.

24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Camerimage odbywać się będzie w Bydgoszczy, w dniach 12-19 listopada 2016 roku.

Blood and Glory

reż. Sean Else; zdjęcia: Adam Bentel

Afryka Południowa, początek XX wieku. Imperium brytyjskie podkreśliło właśnie zwycięstwem w II wojnie burskiej swoją dominację nad tymi terenami, gnębiąc jednocześnie wszystkich, którzy odważyli się sprzeciwić. Głównym bohaterem Blood and Glory jest farmer Willem Morkel, który podczas wojny stracił całą swoją rodzinę i został zesłany do niesławnego brytyjskiego obozu jenieckiego na Wyspie Świętej Heleny. Oddaloną prawie dwa tysiące kilometrów od stałego lądu placówką dowodzi sadystyczny pułkownik Swannell, który ma za nic prawa człowieka. Próbując przeżyć w warunkach, których nikt nie życzyłby nawet swemu najgorszemu wrogowi, Morkel odkrywa niecodzienny sposób na przeciwstawienie się brutalności strażników – rugby, typowo wyspiarski sport, w którym Brytyjczycy czuli się przez lata niezwyciężeni. To film o nieco zapomnianej, acz niezmiennie haniebnej karcie w historii świata, ale także inspirująca opowieść o tryumfie ludzkiego ducha i czystości sportu nad wszelkimi podziałami.

Daleko od domu

reż. Garth Davis; zdjęcia: Greig Fraser

Oparta na faktach historia pięcioletniego hinduskiego chłopca imieniem Saroo, którego perfidny los rozdzielił pewnego dnia z bliskimi, skazując na tułaczkę po kraju zapełnionym podobnymi do niego zagubionymi dzieciakami. Szczęśliwie trafił do sierocińca w Kalkucie, skąd uratowało go australijskie małżeństwo, zabierając ze sobą na Tasmanię. Mija dwadzieścia pięć lat, jednakże wychowany w szczęściu i dobrobycie Saroo nie potrafi zapomnieć o swojej prawdziwej rodzinie i mglistym wspomnieniu życia w Indiach. Czuje się źle z tym, że nie zna własnych korzeni, czegoś mu brakuje, nie potrafi cieszyć się życiem tak, jak powinien. Postanawia odnaleźć swoich bliskich, zaczynając poszukiwania od... Google Earth. Daleko od domu to z jednej strony poruszająca opowieść o dwóch różnych światach, w których życie ludzkie ma zupełnie inne znaczenie, a z drugiej inspirująca historia człowieka, który poruszył niebo i ziemię, żeby prawdziwie poznać samego siebie.

Maria Skłodowska-Curie

reż. Marie Noelle; zdjęcia: Michał Englert

Opowieść o największej polskiej uczonej, Marii Skłodowskiej-Curie (1867-1934), dwukrotnej laureatce Nagrody Nobla, najpierw w dziedzinie fizyki, następnie – chemii. Historia niezwykłej kobiety, która opuszcza ojczyste ziemie polskie i wyjeżdża do Francji, by rozpocząć karierę naukową. A przy tym niepowtarzalna podróż w czasie – do Paryża z przełomu XIX i XX wieku: miasta intryg, romansów oraz wielkiego rozkwitu nauki i sztuki.

Moonlight

reż. Barry Jenkins; zdjęcia: James Laxton

Chiron to młody chłopak, który nie potrafi odnaleźć się na ulicach Miami, tego prawdziwego, zupełnie innego od pocztówkowych obrazków serwowanych dla zwabienia nowych turystów. Gdyby miał pecha, mógłby zejść na drogę przestępstwa, trafić do więzienia, zabić czy też samemu zginąć. W jego życiu przewijają się natomiast ludzie, którzy pomagają mu stopniowo dojrzeć do zrozumienia kim jest oraz obrania własnej ścieżki. Moonlight to ukazana na trzech płaszczyznach czasowych historia, która jest niezwykle konkretna pod kątem miejsca, czasu i stylu akcji, i jednocześnie przepięknie uniwersalna. Film oferuje opowieść o ludziach, którzy żyją w świecie innym od naszego, różnią się od nas wyglądem i podejściem, ale to tylko mylące pozory, bowiem wszyscy są tak naprawdę tacy sami jak my. Należy jedynie poświęcić trochę czasu, żeby lepiej ich poznać i dać im poznać siebie.

Mroczne bestie

reż. Felipe Guerrero; zdjęcia: Fernando Lockett

Bezkresne kolumbijskie lasy są od dawna zarówno miejscem, w którym można zaznać piękna dziewiczej natury, jak i obszarem bratobójczych walk i straceńczych mordów, których dopuszczają się partyzanci i organizacje paramilitarne. Jak zawsze w takich sytuacjach bywa, najbardziej cierpią osoby postronne. Mroczne bestie opowiadają historię trzech kobiet, które zostały bezpośrednio dotknięte trawiącą Kolumbię przemocą i zmuszone do desperackiej ucieczki w kierunku relatywnego bezpieczeństwa wielkiego miasta. Rocio odkrywa pewnego dnia, że dom, będący całym jej życiem, został całkowicie zniszczony. La Mona znajduje w sobie odwagę i zabija brutalnego chłopaka-gwałciciela, który zamienił jej życie w piekło. Nelsa straciła wiarę w słuszność wojny i ma dość walki u boku wykorzystujących ją seksualnie mężczyzn. Pozbawiony dialogów film wrzuca widza w sam środek pękniętych światów głównych bohaterek i opowiada o ich przeżyciach zarówno z perspektywy fizycznej, jak i emocjonalnej.

Nowy początek

reż. Denis Villeneuve; zdjęcia: Bradford Young

Współczesne kino obfituje w efektowne i mrożące krew w żyłach wizje inwazji wrogich kosmitów na naszą planetę. Raz na jakiś czas pojawia się również film opowiadający o próbach nawiązywania dialogu z pokojowo nastawionymi obcymi formami życia. Rzadko kiedy mamy jednak do czynienia z obrazami odrzucającymi fabularne uproszczenia i popularne konwencje, pokazującymi pierwszy kontakt z pozaziemskimi istotami jako spotkanie z nieznanym, które może wymagać od kontaktujących się ludzi odrzucenia ograniczeń własnego człowieczeństwa. W Nowym początku na Ziemi zjawia się flota zaawansowanych technologicznie statków kosmicznych, wywołując w jednych ludziach panikę, a w innych motywację do działania. Powstaje specjalny zespół, na czele którego stają lingwistka i matematyk, postawieni przed odpowiedzialnym zadaniem reprezentowania ludzkości wobec czegoś, co nie zna pojęcia człowieczeństwa. Czy ich wyprawa do „serca ciemności” może przynieść naszemu gatunkowi nowe światło?

Past Life

reż. Avi Nesher; zdjęcia: Michel Abramowicz

Niemcy, druga połowa lat 70. Młoda izraelska sopranistka Sephi Milch odnosi swój pierwszy międzynarodowy sukces. Zostaje on jednak przesłonięty przez wysuwane przez pewną starszą panią oskarżenia dotyczące jej ojca, ocalałego z Holokaustu Żyda, który po wojnie rozpoczął nowe życie poza Europą. Po powrocie Sephi opowiada o tym swej siostrze, Nanie, zaangażowanej politycznie dziennikarce, która zaczyna rozdrapywać dawne rany, ażeby poznać prawdę na temat wydarzeń z enigmatycznej przeszłości ojca. Czy Baruch Milch jest ohydnym mordercą i oportunistą, który pozbawiał życia innych, żeby zachować swoje? Czy ocalałych z jednej z największych tragedii w historii ludzkości można w ogóle oceniać wedle kryteriów moralnych przyjętych przez ich dzieci i wnuki, które tych horrorów nie doświadczyły? Hachataim to trzymający w napięciu, niejednoznaczny dramat, który stawia dziesiątki ważnych pytań.

Powidoki

reż. Andrzej Wajda; zdjęcia: Paweł Edelman

Opowieść o ostatnich latach życia Władysława Strzemińskiego, wybitnego malarza, teoretyka sztuki i uwielbianego przez studentów pedagoga, założyciela pierwszego w Polsce, a drugiego w Europie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, otwartego w Łodzi. Film ukazuje nieugiętą postawę artysty bezwzględnie tępionego w okresie stalinowskim przez reżim komunistyczny, odrzucający sztukę awangardową i propagujący schematyczny socrealizm.

Przełęcz ocalonych

reż. Mel Gibson; zdjęcia: Simon Duggan

Oparta na prawdziwych wydarzeniach opowieść o Desmondzie Dossie, młodym mężczyźnie, który brzydził się przemocą i odmawiał używania broni, a który postanowił mimo wszystko spełnić patriotyczny obowiązek i zaciągnął się wraz z dziesiątkami tysięcy rówieśników do wojska, by wziąć udział w II wojnie światowej. Doss pragnął służyć swemu krajowi jako sanitariusz i ratować ludzkie życie, zamiast je odbierać, co przysporzyło mu już sporo problemów w amerykańskich koszarach, gdzie był wyszydzany i fizycznie ciemiężony. Wytrwał jednak w swoich przekonaniach i nie tylko stanął wraz z innymi do bitwy o wyspę Okinawa, jednego z najbardziej krwawych starć w wojnie na Pacyfiku, lecz wykazał się również odwagą, która przeszła do historii. Przełęcz ocalonych to z jednej strony brutalne i szczere kino wojenne, które nie pozostawia obojętnym, a z drugiej film konfrontujący widza z niezwykłym człowiekiem, którego ideały i niezłomną wiarę bardzo łatwo było mylnie ocenić.

Remember

reż. Atom Egoyan; zdjęcia: Paul Sarossy

Zev Gutmann ocalał wprawdzie z gehenny II wojny światowej, ale stracił całą swoją rodzinę, co sprawiło, że nie potrafił cieszyć się całkowicie wywalczonym w obozie koncentracyjnym życiem. Teraz ma już 86 lat, mieszka w domu spokojnej starości w Nowym Jorku i wie, że nie zostało mu wiele czasu. Wszystko ulega zmianie, gdy jego przyjaciel, Max, wyjawia mu, że ich sadystyczny oprawca z obozu ciągle żyje i ukrywa się w Ameryce lub Kanadzie pod zmienionym nazwiskiem – Kurlander. Nie jest to zbyt szczegółowa informacja, równie dobrze niemiecki kat mógł dawno temu umrzeć, ale Maxowi udaje się zatruć umysł Zeva do tego stopnia, że ten kupuje broń i wyrusza zaopatrzony w listę kilku różnych Kurlanderów, by spróbować wyrównać rachunki. Remember nie jest jednak efektownym kinem exploitation, lecz niejednoznaczną moralnie opowieścią o ludzkiej ułomności, zwodniczej pamięci oraz różnych obliczach prawdy, która nie zawsze wyzwala.

Siedem minut po północy

reż. Juan Antonio Bayona; zdjęcia: Óscar Faura

Życia nie da się naginać do indywidualnych potrzeb człowieka, niezależnie od podejmowanych wysiłków. Nikt nie odczuwa zawodu z tym związanego mocniej niż dziecko, które zostaje zmuszone do zbyt szybkiego dojrzewania. Conor to chłopak, który nie tylko pochodzi z rozbitej rodziny i jest ciemiężony w szkole przez swych rówieśników, ale musi również przyjąć do wiadomości, że jego ukochana matka umiera na jego oczach na raka. Nie potrafiąc poradzić sobie z napierającą na niego rzeczywistością, artystycznie uzdolniony chłopak coraz bardziej zatraca się w krainach własnej wyobraźni i pewnej nocy powołuje do życia ogromnego drzewca, który stawia przed nim wielkie wyzwanie. Łącząc najlepsze tradycje kina grozy oraz opowieści fantasy z filmowymi historiami o dojrzewaniu, Siedem minut po północy zabiera widzów w ekscytującą i jednocześnie katartyczną przygodę na granicy rzeczywistości i fikcji, w której każdy będzie w stanie odnaleźć elementy własnego dzieciństwa.

Snowden

reż. Oliver Stone; zdjęcia: Anthony Dod Mantle

Wszyscy wiedzą, kim jest Edward Snowden. Były pracownik CIA i NSA odpowiada bowiem za największy wyciek poufnych danych w historii USA, dzięki któremu świat dowiedział się między innymi o istnieniu zakrojonych na szeroką skalę programów inwigilacyjnych. Przez jednych uznawany za bohatera, przez innych za zdrajcę, w Snowdenie jest zwyczajnym człowiekiem, któremu przyszło wejść w posiadanie zdecydowanie niezwyczajnych informacji. Film ukazuje go jako osobę odbywającą nieustanną wewnętrzną walkę pomiędzy patriotycznym obowiązkiem a rozczarowaniem wobec mechanizmów działania współczesnego świata oraz grozą wynikającą ze świadomości potężnych narzędzi, które w nieodpowiednich rękach prowadzą do samych wypaczeń. Edward Snowden stał się symbolem postępującej w XXI wieku utraty praw i prywatności przez jednostkę, ale w rezultacie przestał być traktowany jako normalny człowiek. Film przedstawia historię skonfliktowanego moralnie mężczyzny, który swoimi czynami zmienił świat.

Tanna

reż. Martin Butler, Bentley Dean; zdjęcia: Bentley Dean

Wiele już było w historii kina opowieści o przeklętych kochankach, którzy sprzeciwiali się własnym rodzinom i wielowiekowym tradycjom, by wejść w związek małżeński z miłości, ale żadna nie rozgrywała się na jednej z malowniczych wysepek Vanuatu należących do Oceanii. Tanna ma zaledwie kilkadziesiąt kilometrów średnicy, a jej mieszkańcy żyją i umierają od setek lat wedle dawnych rytuałów i wierzeń. Poznajemy część z nich za sprawą mężnego Daina, syna wodza wioski plemienia Yakel, oraz jego ukochanej, pięknej i niezależnej Wawy, która została z różnych względów obiecana nieznanemu mężczyźnie z plemienia Imedin. Postawieni pod murem młodzi decydują się na ucieczkę od wszystkiego, co kiedykolwiek znali, zmieniając tym samym los nie tylko swój, ale także całej wyspy. Tanna to piękna historia miłosna opowiedziana w formie słodko-gorzkiego dramatu z elementami dreszczowca, zabierająca widza w unikatową podróż do miejsca, które dla jednych jest rajem na Ziemi, a dla innych więzieniem.

Źródło: 24. Międzynarodowe Festiwal Filmowy Camerimage

 

Katagoria: Camerimage 2016
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 2794  razy.