Polonica na 41. Festiwalu Filmowym w Gdyni
 

Polonica to najstarsza, obok Konkursu Głównego, sekcja Festiwalu Filmowego w Gdyni. Prezentuje międzynarodowe koprodukcje z polskim udziałem oraz filmy ze znaczącym udziałem artystycznym polskich twórców.

41. Festiwal Filmowy w Gdyni zaprezentuje pięć takich filmów: „Niewinne” Anne Fontaine, „Kosmos” Andrzeja Żuławskiego, „Czerwony kapitan” Michała Kollara, „Maquinaria Panamericana” Joaquina del Paso oraz „Ja, Olga Hepnarova” Tomasa Weinreba i Petra Kazdy.

Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznego Festiwalu będzie projekcja francusko-portugalskiego „Kosmosu” – pierwszego od 15 lat, a zarazem ostatniego film Andrzeja Żuławskiego – uwspółcześnionej adaptacji „Kosmosu” Gombrowicza.

„Niewinne” to oparty na prawdziwej historii najnowszy film Anne Fontaine, autorki pamiętnych „Coco Chanel” i „Dziewczyny z Monaco”. Francusko-polska produkcja, zrealizowana w całości w Polsce z udziałem znakomitych polskich aktorek m.​in. Agaty Kuleszy, Agaty Buzek, Joanny Kulig, Anny Próchniak, Katarzyny Dąbrowskiej, Heleny Sujeckiej.

Podczas Festiwalu będzie można również obejrzeć czesko-słowacko-polską koprodukcję „Czerwony Kapitan” Michala Kollàra. Polskim producentem filmu jest Md4. Zdjęcia do filmu wyszły spod ręki Kacpera Fertacza. Film był współfinansowany przez Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie.

„Maquinaria Panamericana” to rzadki przykład koprodukcji meksykańsko-polskiej. Reżyser Joaquin del Paso to urodzony w 1986 roku Meksykanin, absolwent szkoły filmowej na Kubie (EICTV). W 2013 roku ukończył PWSFTviT w Łodzi i właśnie Szkoła Filmowa w Łodzi jest koproducentem tego filmu.

Tytułową rolę w filmie „Ja, Olga Hepnarová” Tomasa Weinreba i Petra Kazdy kreuje młoda, zdolna polska aktorka Michalina Olszańska. Polskim producentem filmu jest MediaBrigade, a film został wsparty przez Odra-Film w ramach Dolnośląskiego Konkursu Filmowego oraz przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Autorem zdjęć jest Adam Sikora. W filmie w rolach drugoplanowanych zobaczymy wielu polskich aktorów, m.​in. Malwinę Turek, Szymona Piotra Warszawskiego, Martę Mazurek i Krzysztofa Kulińskiego.

Czerwony Kapitan

reż. Michal Kollár

Rok 1992. Po upadku komunizmu pozostało wiele nierozwiązanych spraw kryminalnych, których sprawcy nigdy nie ponieśli kary. Krauz, młody ambitny detektyw z Wydziału Zabójstw, trafia na jedną z nich. Na miejskim cmentarzu odnaleziono zwłoki z licznymi śladami tortur. Krauz z partnerem postanawiają rozwiązać zagadkę. Wszystkie tropy prowadzą do Czerwonego Kapitana, owianego złą sławą specjalisty od przesłuchań z czasów minionej władzy. Niewielu przeżyło spotkanie z nim. Z każdą minutą śledztwa wychodzi na jaw coraz więcej faktów, a podejrzenia padają na najwyższych decydentów w policji i Kościele.

Ja, Olga Hepnarova

reż. Tomás Weinreb, Petr Kazda

Zapytana o motyw, Hepnarowa odpowiedziała: „Nie żałuję tego, co stało się na tamtej ulicy. Nie miałam zamiaru zranić tych konkretnych osób. Było mi wszystko jedno, kto umrze. Liczył się tylko cel, który chciałam osiągnąć. Chciałam zemścić się na całym społeczeństwie, włączając w to moją rodzinę, na wszystkich, którzy traktowali mnie wrogo. Jeśli społeczeństwo myśli, że może zniszczyć jednostkę, jednostka ma takie samo prawo, żeby zrujnować społeczeństwo”.

Kosmos

reż. Andrzej Żuławski

Ostatni film Andrzeja Żuławskiego: uwspółcześniona adaptacja „Kosmosu” Witolda Gombrowicza. Witold i Fuks udają się do prywatnego pensjonatu. Jeden nie zdał egzaminów na prawie, drugi porzucił pracę u paryskiego projektanta. W spokojnym, zdawałoby się, miejscu dochodzi do dziwnych sytuacji. Wróbel zawieszony na sznurku, dziwne znaki w ogrodzie, zniekształcone usta pokojówki skrywają tajemnicę. Nie tylko intrygująca zagadka zaprząta głowę Witolda – zakochuje się on bez pamięci w zamężnej kobiecie. Do czego to wszystko doprowadzi i kiedy zamiast wróbla zawiśnie człowiek?

Maquinaria Panamericana

reż. Joaquín del Paso

W należącej do tajemniczego Don Alejandro firmie Maquinaria Panamericana panuje rodzinna atmosfera. Niepisana zasada, która tu obowiązuje, to spokój za wszelką cenę i zero stresu. Do czasu. Kiedy kierownik odchodzi z tego świata, okazuje się, że firma dawno zbankrutowała, a pensje były wypłacane z kieszeni właściciela-dobroczyńcy. Pracownicy postanawiają jednak się nie poddawać i utrzymać status quo.

Komedia absurdów o ratowaniu sytuacji za wszelką cenę. Do czego będą zdolni bohaterowie w obliczu zagrożenia firmowej wspólnoty?

Niewinne

reż. Anne Fontaine

Polska, zima 1945. Młodziutka lekarka Mathilde Beaulieu pracuje w szpitalu francuskiego Czerwonego Krzyża, który ma za zadanie odnalezienie, wyleczenie i repatriację obywateli francuskich ocalonych z niemieckich obozów. W szpitalu zjawia się zakonnica z oddalonego o kilka kilometrów klasztoru i błaga o pomoc dla umierającej kobiety. Problemem jest poród jednej z zakonnic… Okazuje się, że siostry padły ofiarą zbiorowego gwałtu dokonanego przez czerwonoarmistów. Zakonnica prosi Mathildę, żeby zechciała w tajemnicy zjawić się w klasztorze. Matka Przełożona chce za wszelką cenę uniknąć skandalu.

 
Źródło: Festiwal Filmowy w Gdyni

 

Katagoria: Festiwal Filmowy Gdynia 2016
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1273  razy.