Thomas Newman o muzyce do Mostu szpiegów


Muzykę do filmu skomponował Thomas Newman, który wychował się w rodzinie muzyków (w zawodzie pracują jego ojciec, brat, wujowie i kuzyn). „Dobra muzyka filmowa charakteryzuje się tym, że nawet nie zdajemy sobie sprawy, że gra w tle, a jednocześnie nie wyobrażamy sobie danej sceny bez konkretnej melodii.” – mówi Tom Hanks.

Newman skomponował muzykę do takich filmów jak „American Beauty”, „Jarhead” czy „Skyfall”. „To amerykańska historia i moim zadaniem było stworzenie muzyki, która opowiada o Stanach lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku. Tamten okres kojarzy mi się z wartościami rodzinnymi i swego rodzaju wyidealizowanym obrazem ojczyzny. To posłużyło mi za inspirację.” – mówi.

Wytwórnia DreamWorks współpracowała z Newmanem przy takich tytułach jak „Służące” czy „Droga do zatracenia”. To pierwszy film, przy którym kompozytor spotkał się ze Stevenem Spielbergiem. „Świetnie się z nim współpracuje. Rozumie, że film to dzieło artystów różnych dziedzin i dba o to, by każdy wywiązał się ze swojego zadania jak najlepiej.” – mówi Newman.

Muzyka odgrywa w filmach Spielberga ważną rolę. Ścieżka dźwiękowa „Mostu szpiegów” trwa czterdzieści minut, ale przez pierwsze dwadzieścia minut filmu w tle nie rozbrzmiewa żaden dźwięk. „W przypadku tej produkcji czułem, że wprowadzanie muzyki od razy nie jest konieczne.” – wyjaśnia reżyser Steven Spielberg.

„To było słuszne posunięcie. Gwar Nowego Jorku buduje napięcie, którego kulminacją jest aresztowanie Abla. Z kolei zestrzelenie samolotu Powersa to tak intensywna scena, że też nie potrzebowała muzyki.” – mówi kompozytor.

Muzyka Newmana jest prosta i idealnie oddaje rozwój fabuły. Kiedy Donovan zaczyna współpracować z CIA, w tle nie rozgrywa już tylko pianino, ale orkiestra. Reżyserowi zależało na tym, by muzyka pogłębiała emocjonalność tego, co rozgrywa się na ekranie. Muzykę nagrała orkiestra złożona z osiemdziesięciu pięciu artystów. Do współpracy zaproszony również chór męski. „Nie chciałem kierować się stereotypami i podkreślać scen rozgrywających się w Rosji chórem, ale pragnąłem połączyć różne elementy, które będą stanowić tło historii.” – wyjaśnia kompozytor.

Spielberg od razu powiedział Newmanowi, że nie chce ścieżki dźwiękowej w stylu Johna Williamsa. „Współpracują od lat, ale podkreślał, że pragnie, bym się tym nie sugerował. Znam Johna od wielu lat, ale nie chciałem podrabiać jego stylu.” – mówi kompozytor.

„John miał problemy zdrowotne, dlatego zaproponowałem współpracę Thomasowi. Współpracuję z Johnem od ponad czterdziestu lat i stanowimy zgrany duet. Zastanawiałem się nad zrezygnowaniem ze ścieżki dźwiękowej, ale doszedłem do wniosku, że niektóre części filmu jej potrzebują. Pierwszą osobą, o której pomyślałem, był Thomas. Fantastycznie się spisał.” – mówi reżyser.

„Steven podchodzi do muzyki jak widz i reaguje instynktownie. Dał mi wolną rękę i obserwowanie jego reakcji było dla mnie źródłem dużej satysfakcji, bo widziałem, że moja wizja odpowiada jego wizji.” – mówi Newman.

 John Williams skomponuje muzykę do kolejnego filmu Stevena Spielberga – „The BFG”.

 

Fiszka filmu:  Most szpiegów

Bridge of Spies
 
Most szpiegów

Reżyseria: 


Obsada:
, , ,

Gatunek: ,
Nagrody/nominacje: , ,
Premiera: 27 Październik 2015
Rok produkcji: 2015
Kraj: 


 
 
 
 

Dystrybutor filmu

 
 
 
 

Katagoria: warsztat kompozytora
Słowa kluczowe: , , , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 1054  razy.