Produkcja filmu Polowanie na prezydenta


Pomysł i scenariusz – jak powstaje kino gatunkowe

Reżyser i scenarzysta Jalmari Helander po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę międzynarodowej publiczności filmem „Rare Export: Opowieść wigilijna”, nietypową opowieścią świąteczną, zainspirowaną fińskim folklorem. Ale zawsze największym uczuciem darzył kino akcji. Pisząc scenariusz do „Polowania na prezydenta” chciał stworzyć wysokooktanowy, naładowany specjalnym efektami i wartką fabułą film w stylu „Szklanej pułapki” i „Uprowadzonej”, ale w połączeniu z elementami takich klasycznych filmów młodzieżowych z lat osiemdziesiątych, jak „E.T.”, czy „Karate Kid”. Mówiąc krótko: Helander chciał nakręcić film akcji z duszą.

Do realizacji tej idei przystąpił razem z producentem Petrim Jokirantą, z którym nakręcił poprzedni film. Jokiranta przyznaje, że po sukcesie „Rare Export: Opowieści wigilijnej”, mieli ochotę zmierzyć się z projektem obliczonym na większą skalę, ale z zachowaniem czarnego fińskiego humoru, obecnego w poprzednim filmie.

„Już nie pamiętam, który z nas wpadł na pomysł Air Force One, który rozbija się w Północnej Finlandii, ale ta koncepcja spodobała się nam obu” – opowiada Jokiranta. – „Zaczęliśmy pracować nad tym projektem, z góry zakładając, że będzie to duża europejska produkcja. Na wzór amerykańskich, ale nakręcona w Europie. Jalmari dostał wiele gotowych scenariuszy od amerykańskich agentów, ale uznaliśmy, że lepiej dla nas będzie nakręcić film w Europie, z pomocą Subzero Film Entertainment. To dawało nam większą wolność twórczą. Szukaliśmy partnerów produkcyjnych i, dzięki agentowi Jalmariego, poznaliśmy Willa Clarke’a, który był wtedy w trakcie tworzenia nowej firmy produkcyjnej Altitude Film Entertainment. Wspólnie z Willem i prezesem Altitude, Andy’m Maysonem zaczęliśmy składać do kupy wszystkie elementy naszej układanki.”

Polowanie na prezydenta

Producent Will Clarke, członek zarządu Altitude Film Entertainment od razu dostrzegł potencjał w scenariuszu „Polowania na prezydenta”. „Powołując do życia Altitude, chcieliśmy robić filmy, których walorami byłyby oryginalne historie, opowiedziane w uniwersalny sposób, przemawiający do gustów szerokiej, światowej publiczności” – mówi Clarke. – „Kiedy obejrzałem ‘Rare Export: Opowieść wigilijną’, wiedziałem, że Helander jest najbardziej utalentowanym reżyserem filmowym, z jakim miałem do czynienia od lat. ‘Polowanie na prezydenta’ to opowieść napisana z wyobraźnią, ambicją i pasją. Wspaniałe było też ponowne spotkanie na planie reżysera z dziecięcą gwiazdą jego poprzedniego filmu. A gdy wielka gwiazda, jaką bez wątpienia jest Samuel L. Jackson, zgodziła się na udział w naszej produkcji, nie miałem już żadnych wątpliwości, co do powodzenia naszej produkcji.”

Helander, którzy przyznaje, że czerpał inspirację z takich przebojów kina akcji, jak „Szklana pułapka”, szukał rozwiązań wpisujących się w kanon tego gatunku, które zachwycą jego widownię. Szef ekipy kaskaderów Mark Sieger jest zdania, że reżyser wykorzystał wszystkie chwyty, żeby stworzyć film, który wbije widzów w fotel. Najlepiej ilustruje to scena z filmu, w której prezydent i Oskari odbywają szaleńczy zjazd na… zamrażarce.

„Mamy tu wszystkie dostępne wariacje: frunącą zamrażarkę, płynącą zamrażarkę, toczącą się zamrażarkę i rozbijającą się zamrażarkę. Mamy nawet walkę w zamrażarce” – relacjonuje Sieger. – „W filmie jest mnóstwo scen akcji typowych dla tego gatunku filmowego: terenowe samochody, walka na pokładzie samolotu, eksplozje, spadochroniarze lądujący pośród drzew, zjazd na linie zwisającej z helikoptera i wiele innych. Ale najlepsza jest zamrażarka – scena, w której frunie przez las, zwisając z helikoptera jest najbardziej spektakularną sceną w naszym filmie.”

Choć akcja filmu w większości toczy się w puszczy, produkcja filmu wymagała również budowy skomplikowanego planu w studio. Tam skonstruowano z wszystkimi detalami wnętrze Air Force One.

„Bardzo spodobał mi się pomysł rozbicia prezydenckiego samolotu nad wodą” – mówi Sieger. – „W studiu wybudowaliśmy górny pokład, w połowie zanurzony w wodzie. Tam powstała scena eksplozji z udziałem Samuela i Onniego. To był jeden z najbardziej ekscytujących dni na planie!”

Tak silne emocje były normalną rzeczą podczas produkcji „Polowania na prezydenta”, a reżyser ma nadzieję, że udzielą się one również publiczności. „Sądzę, że udało nam się nakręcić wspaniały, epicki film, pełen elektryzujących scen akcji, w stylu największych przebojów z lat osiemdziesiątych, który ma też dużo ciepła i pozytywnych emocji” – mówi Helander. – „Mógłbym porównać go do ‘Szybkich i wściekłych’, ale myślę, że w naszym filmie jest coś więcej.”

 

Lokalizacje

Akcja „Polowania na prezydenta” toczy się w Finlandii, ale większość zdjęć była realizowana w Niemczech oraz w Bavaria Film Studios. Dzikie, plenerowe lokalizacje grają w filmie ważną rolę, tworząc atmosferę przygody.

„Większość scen filmu rozgrywa się w ogromnym lesie, nic więc dziwnego, że jest on niezwykle ważnym elementem tej historii” – wyjaśnia reżyser. – „Bezkresny obszar dzikiej puszczy nadaje tej historii szczególny wymiar i imponującą skalę. Bardzo mi zależało na tym, żeby głównym bohaterem filmu był Fin. Wiązało się to z pewnymi problemami, wynikającymi z bariery językowej, ale nie żałuję tego wyboru.”

Niemiecki producent, Jens Meurer opowiada o tym, jak z Helanderem wybierali lokalizacje do filmu: „Razem z Jalmari’m przeszukiwaliśmy cały kraj, sprawdzając, jakie plenery mają nam Niemcy do zaoferowania. Początkowo zakładaliśmy, że skoro akcja jest usytuowana w Finlandii, nie możemy wybrać zbyt wysokich gór, ale za każdym razem, gdy z Jalmari’m wspinaliśmy się na jedną z niewielkich gór, która wyglądała na zupełnie odpowiednią, on zauważał w oddali inną, wyższą i koniecznie musieliśmy ją sprawdzić. I tak, ostatecznie, wylądowaliśmy z planem zdjęciowym w okolicach Zugspitze, najwyższego szczytu górskiego w Niemczech. Wyżej już nie dało się wejść.”

Filmowanie w takich plenerach było sporym wyzwaniem logistycznym, wymagało transportowania całej ekipy i sprzętu przez trudny, wyboisty teren, który bardzo często piął się stromo w górę. I nie było to jedyne utrudnienie.

„Wspaniałe krajobrazy były bardzo często usytuowane stosunkowo blisko wielkich miast, ale położone bardzo wysoko, co nastręczało wiele problemów związanych z transportem, ale także z pogodą” – mówi Meurer. – „Pogoda wysoko w górach jest inna, niż na terenach niżej położonych. Gdy przygotowywaliśmy się do produkcji, pogoda w wybranych przez nas lokalizacjach była po prostu cudowna – to się zmieniło, gdy tylko rozpoczęliśmy zdjęcia. Wszystkie informacje turystyczne zapewniały nas, że we wrześniu pogoda w tych okolicach jest zawsze piękna. No cóż, nie była.”

Ekipa całkiem nieźle podołała wyzwaniom stawianym im przez pogodę, o czym najlepiej świadczy sam film. Wspaniałe, spektakularne zdjęcia krajobrazów bardziej kojarzą się z takimi epickimi dziełami, jak „Władca Pierścieni”, niż z kinem akcji.

Polowanie na prezydenta

„Uwielbiam góry i przestrzenne krajobrazy” – mówi Helander. – „W Finlandii nie mamy prawdziwych gór, chociaż mamy naprawdę piękne lasy. Niemcy natomiast mają jedno i drugie – zarówno lasy, jak i góry, więc postanowiliśmy kręcić właśnie tam. Dzięki temu udało nam się zrealizować zdjęcia w najlepszym starym stylu: epicko i z rozmachem!”

 

Casting

Jalmari Helander i Petri Jokiranta byli równie ambitni przy doborze obsady aktorskiej, co przy wyborze lokalizacji. Chcieli też, żeby aktorzy najlepiej, jak tylko można pasowali do bohaterów, który mieli zagrać.

„Główni bohaterowie naszego filmu to prezydent Stanów Zjednoczonych oraz trzynastoletni chłopiec, pochodzący z Finlandii” – wyjaśnia Jokiranta. – „W miarę rozwoju akcji, powstaje między nimi więź i obaj przekonują się, że więcej ich łączy, niż dzieli. Postanowiliśmy, że do tych ról potrzebujemy wielkiej światowej gwiazdy i fińskiego aktora, niekoniecznie bardzo znanego. Od zawsze ulubionym aktorem Jalmariego był Samuel L. Jackson, więc to jemu złożyliśmy propozycję i udało się.”

Nominowany do Oscara Samuel L. Jackson przyznaje, że wcielenie się w prezydenta USA było świetną zabawą, ale za najważniejszy element fabuły uważa relację pomiędzy jego bohaterem a trzynastoletnim myśliwym.

„Prezydent doświadcza gorzkiego rozczarowania, gdy odkrywa, że ludzie, którym ufał zdradzili go” – mówi Jackson. – „Podobne rozczarowanie przeżywa Oskari, kiedy uświadamia sobie, że ojciec nie wierzy, że zdoła wykonać zadanie. Wspólnie odnajdą siłę, która pozwoli im sprostać dużo większym wyzwaniom, czego nikt się po nich nie spodziewa.

Zdaniem Jacksona, pod płaszczykiem kina akcji kryje się bardzo ludzka historia przyjaźni nastolatka z najpotężniejszym człowiekiem na świecie. Zgadza się z nim reżyser: „Chłopiec z Finlandii i amerykański prezydent to bardzo skontrastowane postaci” – mówi Helander. – „Łączy ich jednak pewne podobieństwo, wynikające z sytuacji, w jakiej się znaleźli: obaj muszą walczyć o przetrwanie w dzikiej puszczy. Gdy spotykają się w lesie, Oskari jest przygnębiony niepowodzeniami w wypełnianiu swojej misji, ale gdy uświadamia sobie, że tak potężna postać, jak prezydent też jest bezradna, odnajduje pewność siebie. Uczy się dzięki niemu, że nawet strach może być ok – pytanie brzmi, co z nim zrobisz?”

Oskariego zagrał młody fiński aktor, Onni Tommila, bratanek Helandera, który wystąpił wcześniej w jego poprzednim filmie „Rare Export: Opowieść wigilijna”. Zagranie w jednym filmie z Samuelem L. Jacksonem uważa za najwspanialsze doświadczenie w swoim życiu.

„Byłem trochę zdenerwowany, gdy spotkaliśmy się po raz pierwszy” – mówi Tommila – „Gdy poznaliśmy się trochę bliżej, okazało się, że Samuel jest bardzo miłą osobą. I wspaniałym aktorem. Ogromnie się cieszę, że mogłem z nim zagrać.”

W międzynarodowej obsadzie „Polowania na prezydenta” znaleźli się także Irlandczyk Ray Stevenson, Niemiec Mehmet Kurtulus oraz Amerykanie: Victor Garber, Ted Levine i Felicity Huffman. W rolę Herberta, który monitoruje z Pentagonu sytuację rozbitego samolotu prezydenckiego, wcielił się nagrodzony Oscarem brytyjski aktor Jim Broadbent.

„Mój bohater wygląda jak emerytowany profesor uniwersytecki, albo dawny agent CIA” – mówi Broadbent. – „Niewątpliwie jest to człowiek, który może się poszczycić ogromną wiedzą i doświadczeniem w sprawach wywiadu.”

Polowanie na prezydenta

„Polowanie na prezydenta”, fińsko-niemiecko-brytyjska koprodukcja, jest jednym z pierwszych filmów wyprodukowanych przez Altitude Film Entertainment. Producent Andy Mayson wyjaśnia, co go przekonało do udziału w tym projekcie: „Założyliśmy naszą firmę półtora roku przed rozpoczęciem zdjęć do ‘Polowania na prezydenta’. To jeden z pierwszych filmów naszej produkcji. Byliśmy bardzo podekscytowani tym projektem – zastanawialiśmy się nad każdym jego aspektem, nad tym jak go sfotografować, gdzie zlokalizować zdjęcia i w jakim kierunku poprowadzić tę historię, żeby uzyskać jak najlepszy efekt. Wiedzieliśmy, że ‘Polowanie na prezydenta’ to doskonały sposób, żeby przedstawić światu Altitude.”

Producent Jens Meurer od początku wierzył w powodzenie tej produkcji. Nie był zaskoczony tym, że udało się zaprosić do współpracy świetnych artystów, ponieważ scenariusz i koncepcja reżysera na film były gwarancją jakości i obietnicą sukcesu. „To nietypowa historia: trzynastoletni chłopiec przychodzi z pomocą prezydentowi Stanów Zjednoczonych” – mówi Meurer. – „Każda osoba, którą zaprosiliśmy do współpracy po przeczytaniu scenariusza chętnie zgodziła się na udział w naszym przedsięwzięciu. Ogromnie ucieszyło nas to, że znalazł się w tym gronie również Samuel L. Jackson – praca z nim była samą przyjemnością. Jestem bardzo dumny z tego, co udało nam się wspólnie stworzyć. To świetny film.”

W podobny sposób podsumowuje pracę nad filmem Will Clarke: „’Polowanie na prezydenta’ to wspaniały film pod każdym względem. Spójna koncepcja fabularna, produkcja obliczona na dużą skalę i wreszcie ekscytująca historia z nastoletnim bohaterem, wychowanym w społeczności mającej bliski kontakt z naturą, której przeciwstawiony jest współczesny świat – to elementy, które decydują o jakości naszego filmu. Jalmari i jego ekipa stworzyli film, który zaskoczy i zachwyci zarówno widzów, jak i krytyków.”

 

Fiszka filmu:  Polowanie na prezydenta

Big Game
 
Polowanie na prezydenta

Reżyseria: 


Obsada:
, , , ,

Gatunek:

Premiera: 26 Czerwiec 2015
Rok produkcji: 2014
Kraj: Finlandia, Niemcy, Wielka Brytania


 
 
 
 

Dystrybutor filmu

 
 
 
 

Katagoria: warsztat producenta
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 540  razy.