Dennis Gassner o scenografii do Spectre


Po raz trzeci w przypadku Bonda i po raz czwarty w przypadku filmów Mendesa, za scenografię odpowiadał Dennis Gassner (Oscar za „Bugsy’ego”).

 

Reżyser nie mógł się go nachwalić: – Sporządził 70 stron precyzyjnych technicznych rysunków, które są jak dzieła sztuki. Jest wrażliwy na architekturę, oświetlenie, ma dokonały gust i wyczucie. Gassner tak opowiadał o pracy nad nowym filmem:

– Założyliśmy, że będzie to kontynuacja „Skyfall”, ale oczywiście musiało być coś, co kolejnego Bonda będzie wyróżniać. Zapytałem w początkowych rozmowach z Samem, w jakim chce iść kierunku. A on powiedział: daj mi coś zimnego i coś gorącego. Na początek było „coś gorącego”, czyli Dzień Zmarłych w mieście Meksyk. – Mieszkam w Kalifornii i meksykańska kultura jest mi bardzo bliska – mówił scenograf. W paradzie wyeksponowano 10 potężnych makiet kościotrupów, z których najpotężniejsza miała 11 metrów i została zainspirowana pracami słynnego meksykańskiego autora litografii i ilustracji José Guadalupe Posady (1852–1913) – „La calavera Catrina”.

 

 

Prawem wspomnianego kontrastu ekipa udała się w Alpy, by nakręcić ważną scenę w Hoffler Klinik. Gassner znalazł idealną lokalizację w austriackim alpejskim Sölden, gdzie mieści się restauracja ICE-Q, u szczytu wyciągu narciarskiego, na wysokości 3 tysięcy metrów. Wnętrza Hoffler Klinik powstały w słynnych Pinewood Studios w Londynie. By ułatwić zdjęcia, zbudowano dwa potężne betonowe tunele wyjściowe z kliniki – jeden w Londynie, drugi w Austrii.

 

 

Kluczową scenę rzymską – spotkania Bonda z Oberhauserem, nakręcono w… Pinewood, gdzie zbudowano wielką dekorację wzorowaną na neapolitańskim Pałacu Królewskim w Caserta

– Architektura wyraża w naszym filmie władzę i pychę. Dlatego jest tak potężna – tłumaczył scenograf. W Maroku, zwłaszcza w Tangerze, kręcono najbardziej romantyczne sceny filmu.

Natomiast w Londynie powstał gabinet M (wzorowany na siedzibie M w wykonaniu Bernarda Lee), „jaskinia” Q oraz apartament Bonda. Producent Michael G. Wilson szczególnie upodobał sobie siedzibę Q:

– Widzimy tu różne jego dziwne wynalazki oraz nowoczesne technologie. Prawdziwa pieczara szalonego naukowca! Broccoli wspominała, że najwięcej czasu zajęło projektowanie apartamentu Bonda, bo każdy miał o nim inne wyobrażenie. Ostatecznie zwyciężyły koncepcje Gassnera i Craiga.

 

Fiszka filmu:  Spectre

 
Spectre poster 1
 
 
 
 

Dystrybutor filmu

 
 
 
 

Katagoria: warsztat scenografa
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 610  razy.