Scenografia i kostiumy do filmu Ben-Hur


Reżyser i scenografka Naomi Shohan zdecydowali, że filmowa Jerozolima powstanie we włoskim południowym miasteczku Matera z III wieku naszej ery, leżącym u stóp skalnego masywu. Producent Sean Daniel tłumaczył:

Po prostu zakochaliśmy się. Tu czuje się oddech dawnych wieków.

Jedna z miejscowych rezydencji zagrała front pałacu Ben-Hura. Shohan opowiadała:

Chcieliśmy zainscenizować zbliżanie się Rzymian do Jerozolimy. Z wrót naszego domu roztaczała się wspaniała panorama na miasto i na wąwóz. Logicznym wyborem była realizacja kluczowych scen w Cinecittá, nie tylko dlatego, że kręcono tam wersję z Hestonem, ale także po to, by płynnie połączyć je z sekwencjami z Matery, o zbliżonym świetle.

Największą dekorację, wnętrze pałacu Ben-Hura, scenografka wzorowała na jednym z domów odkopanych w Pompejach. Również w Cinecittá powstała potężna galera, którą „rozbudowali” potem spece od efektów specjalnych, pod kierunkiem Andy’ego Williamsa. Galera składała się z trzech części: głównego pokładu, mniejszej części, obracanej o 50 stopni, by symulować zderzenie z innym okrętem oraz z zewnętrznej części zanurzonej w basenie. By sprawić wrażenie, że statek unosi się na falach, zbudowano system poduszek powietrznych, a specjalne urządzenia hydrauliczne miały złagodzić skutki uderzenia, gdy w czasie walki jeden okręt wbija się w drugi. Najpotężniejsza dekoracja – Cyrk Tyberiusza, powstała na terenie Cinecittá World 45 minut jazdy od Rzymu.

Zaprojektowaliśmy cały Cyrk, lecz zbudowaliśmy tylko jego fragment. Na obiekt składały się potężny tunel, wielkie schody i fontanny – tłumaczyła scenografka. – Tor wyścigów i dolne partie stworzyliśmy w całości, górne kondygnacje to dzieło speców od efektów komputerowych.

Scenę ukrzyżowania sfilmowano w Materze. Był wyjątkowo chłodny dzień, poprzedniego dnia spadł śnieg.

Było zimno, a jednocześnie było to wielkie emocjonalne doświadczenie. Gdy skończyliśmy kręcić i ściągnięto mnie z krzyża, nie mogłem przestać drżeć – wspominał Santoro. Reżyser mówił: – To było surrealistyczne i dojmujące wrażenie. Jakbyśmy byli naprawdę świadkami okrutnego i niesprawiedliwego zabójstwa.

Pracująca nad kostiumami Waria Awdiuszko przywiązywała wielką wagę do autentyzmu, ale dokonywała też dyskretnych uwspółcześnień.

Timur nie chciał, żeby widzowie odnieśli wrażenie, iż mają do czynienia z dziwnymi ludźmi ubranymi w stroje z muzeum. Używaliśmy więc małych sztuczek, by je nieco uwspółcześnić. Porównałam na przykład stroje rzymskich legionistów z ubiorami amerykańskich Special Forces czy niemieckiej armii. I podkreśliłam podobieństwa. Co do strojów bohaterów, to pilnowałam, by odzwierciedlały wyraziście zmiany w kolejach ich losów i społecznym statusie.

Reżyser wspominał, że studiując materiały ilustracyjne o wyścigach kwadryg, filmowcy zastanawiali się, co oznaczają trzy potężne skórzane pasy biegnące w poprzek piersi uczestników wyścigu. Skopiowano je i okazało się, że właśnie taki pas uratował przed złamaniem żebra jednego z kaskaderów.

 

Fiszka filmu:  Ben-Hur

 
Ben-Hur-2016

Reżyseria: 


Obsada:
, , , ,

Gatunek:

Premiera: 19 Sierpień 2016
Rok produkcji: 2016
Kraj: 


 
 
 
 

Dystrybutor filmu

 
 
 
 

Katagoria: warsztat scenografa
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1279  razy.