Scenografia w filmie Most szpiegów


Wybór lokalizacji był równie istotny jak wybór obsady. Twórcy postanowili kręcić w Nowym Jorku, Berlinie i Wrocławiu.

 

Akcja zaczyna się w 1957 roku na Brooklynie, później przenosi się do Berlina Wschodniego. Nad filmem pracowały dwie ekipy – jedna w Nowym Jorku, a druga w Niemczech i Polsce.

„Praca nad tym filmem była ciekawym doświadczeniem, ponieważ czuliśmy się, jakbyśmy kręcili dwie produkcje. Najpierw James Donovan podejmuje się trudnej sprawy w Nowym Jorku, a później jedzie na inny kontynent, by stawić czoło równie trudnemu zadaniu.” – mówi producent, Marc Platt.

„Praca nad tym filmem była bardzo złożona. Zależało nam na tym, by widzowie wciągnęli się w to, co przeżywa główny bohater. Niełatwo było zgrać dwie ekipy rozmieszczone w różnych punktach świata, dzięki czemu trafiliśmy na twórców, z którymi być może nie podjęlibyśmy współpracy w innych okolicznościach – wspaniałym scenografem Adamem Stockhausenem czy cudowną kostiumolog, Kasią Walicką Maimone.” – dodaje producentka Kristie Macosko Krieger.

„Codziennie wchodziłem na plan pełen podziwu dla całej ekipy. Ten film wiernie oddaje czasy zimnej wojny. To naprawdę niezwykłe.” – mówi Tom Hanks.

Zdjęcia rozpoczęły się we wrześniu 2014 roku na Manhattanie. Twórcy w pełni wykorzystali różnorodność Nowego Jorku, pokazując różne części miasta. Autor zdjęć Janusz Kamiński skupił się na Wall Street oraz siedzibie sądu przy Foley Square.

BRIDGE OF SPIES

Kamiński i Spielberg rozpoczęli swoją wieloletnią współpracę w 1993 roku podczas realizacji „Listy Schindlera. „Znają się na wylot – nawet kończą za siebie zdania. Łączy ich nie tylko piękna przyjaźń, ale i cudowne porozumienie zawodowe.” – mówi Platt.

Kamiński słynie z tego, że potrafi nadać filmom niezwykły ton. W przypadku „Mostu szpiegów” miał duże pole do popisu, ze względu na lokalizacje, kostiumy i scenografię.

„Uwielbiam pracować z Januszem, bo szybko się przestawiam na jego styl pracy i rozumiem jego wizję. Wystarczy proste pytanie i wiem już, jak będzie kręcił. To pozwala mi uwzględnić jego wizję w tym, jak gram, dzięki czemu mam pewność, że dane ujęcie spełni zarówno wymagania autora zdjęć, jak i reżysera.” – mówi Tom Hanks.

Sceny, w których Rudolf Abel jest śledzony przez FBI, nakręcono na stacji metra przy Broad Street. Na szczęście miasto wyraziło zgodę na to, by ekipa wkroczyła na stację i pewnego niedzielnego poranka nakręcono trzymające w napięciu sceny.

Scenograf Adam Stockhausen, który ma na swoim koncie Oscara za pracę przy „Grand Budapest Hotel”, wyjaśnia: „Musieliśmy działać szybko, ponieważ miasto dało nam tylko kilka godzin. Przerobienie stacji metra tak, by wyglądała jak ponad pół wieku wcześniej, było sporym wyzwaniem, podobnie jak późniejsze przywrócenie jej do dzisiejszego stanu.”

Przy Czterdziestej Czwartej Ulicy, w samym centrum Manhattanu, znajduje się budynek Nowojorskiego Stowarzyszenia Prawników, które posłużyło za fasadę kancelarii Donovana. Wiele zdjęć powstało na Brooklynie – między innymi w Ditmas Park, gdzie twórcy umieścili dom Donovana.

Jego wnętrze zbudowano w halach Steiner Studios. „Kiedy weszłam na plan, poczułam się jak w latach pięćdziesiątych. To było coś niezwykłego. Adam Stockhausen spisał się na medal.” – mówi Macosko Krieger.

Twórcy przyznają, że kręcenie w Europie było niesamowitym doświadczeniem i pomogło im jeszcze bardziej wczuć się w opowiadaną historię.

BRIDGE OF SPIES

Część scen powstała na nieczynnym lotnisku Flughafen Tempelhof w południowo-centralnej części Berlina. W 1945 roku zostało oficjalnie przejęte przez oddziały amerykańskie. Berliński most powietrzny w latach 1948-1949 i ucieczka wielu tysięcy ludzi z Niemiec Wschodnich w okresie zimnej wojny uczyniły lotnisko znanym na całym świecie symbolem obrony wolności. Sceny z udziałem samolotów U-2 nakręcono w bazie lotniczej w kalifornijskim hrabstwie Yuba.

Scenę zestrzelenia samolotu Powersa nakręcono w Tempelhof. Stockhausen i jego ekipa zbudowali replikę kokpitu. „Kręcenie w miejscu o takim znaczeniu historycznym było niezwykłym doświadczeniem.” – mówi Macosko Krieger.

Do wymiany więźniów doszło na moście Glienicke znajdującym się blisko dzielnicy Wanssee, gdzie w 1942 roku odbyła się konferencja prominentów hitlerowskiej służby państwowej. W czasach wojny most dzielił Berlin na część Wschodnią i Zachodnią, a dzisiaj łączy Brandenburg z Poczdamem.

Sceny, w których Donovan próbuje wyminąć strażników na checkpoint’cie Friedrichstrasse (słynny Checkpoint Charlie) nakręcono w centrum Berlina. „Większość osób zakłada, że jedynym przejściem do Berlina Wschodniego był Checkpoint Charlie, ale to nieprawda. Można było pojechać S-bahnem do stacji Friedrichstrasse i skorzystać z innego przejścia.” – mówi Stockhausen.

Filmowcy stanęli przed sporym wyzwaniem, ponieważ dzisiejsza stacja Friedrichstrasse jest o wiele nowocześniejsza niż w czasach zimnej wojny. Stockhausen znalazł rozwiązanie i postawił scenografię na pobliskich torach, które znajdują się nieopodal zniszczonego muru z cegły.

Sceny rozgrywające się pod Murem Berlińskim nakręcono we Wrocławiu. W polskim mieście, które swego czasu należało do Niemiec, znajduje się wiele budynków charakterystycznych dla architektury niemieckiej. „To niesamowite miejsce. W wielu budynkach wciąż znajdują się dziury po kulach.” – mówi Platt.

ST. JAMES PLACE

Tom Hanks (po lewej) oraz Steven Spielberg’s (po prawej) w czasie zdjęć do „Mostu szpiegów”

W okresie, w którym rozgrywa się akcja filmu, Mur Berliński dopiero powstawał – Spielberg pragnął pokazać to widzom. Pierwotna wersja stanęła z betonowych bloków zwieńczonych drutem kolczastym.

Stockhausen i jego ekipa zbudowali trzysta metrów muru w różnych stadiach budowy. W filmie widzimy go po raz pierwszy, gdy Pryor odwiedza profesora w Berlinie Wschodnim i zostaje aresztowany przez strażników.

„Mur Berliński to symbol. Nie był masywny i przerażający jak mury okalające San Quentin czy Alcatraz, ale ludzie się bali. Dziś trudno sobie wyobrazić, że miasto było podzielone i każda część była innym światem.” – mówi reżyser.

„Nasz scenograf fantastycznie oddał lęk, który budził mur, a we Wrocławiu znaleźli piękną architekturę tamtego okresu.” – mówi Hanks.

Film kręcono w czasie, gdy Niemcy świętowali dwudziestą piątą rocznicę zburzenia Muru. Berlin Wschodni należał do Związku Radzieckiego, a Zachodni nie. Wraz z powstaniem Muru, przejście z jednej części miasta do drugiej było możliwe tylko w określonych przejściach.

Dziewiątego listopada 2014 na Placu Poczdamskim zebrały się tysiące ludzie, a dzień później ekipa kręciła przy stacji Friedrichstrasse.

Część scen rozgrywających się przy checkpoint’cie nakręcono we Wrocławiu. Stockhausen i jego ekipa zbudowali scenografię, która obejmowała między innymi tablice z napisem „Opuszczasz sektor amerykański” w trzech językach. „Adam i jego ekipa stworzyli niesamowitą scenografię. Czułem się, jakbyśmy cofnęli się w czasie.” – mówi Platt.

„Jestem pełen podziwu dla scenografów. Zawsze zdążą na czas, mają niesamowite pomysły i zachwycają mnie efektami swojej pracy. Mają ogromny talent.” – mówi Tom Hanks.

„Scenografie były piękne i dopracowane w najmniejszych szczegółach. Praca z tak zdolnymi ludźmi to wielki zaszczyt i wspaniałe przeżycie, zwłaszcza, gdy na czele ekipy stoi tak fantastyczny wizjoner jak Steven Spielberg.” – dodaje Mark Rylance.

 

 

Fiszka filmu:  Most szpiegów

Bridge of Spies
 
Most szpiegów

Reżyseria: 


Obsada:
, , ,

Gatunek: ,
Nagrody/nominacje: , ,
Premiera: 27 Październik 2015
Rok produkcji: 2015
Kraj: 


 
 
 
 

Dystrybutor filmu

 
 
 
 

Katagoria: warsztat scenografa
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 1042  razy.